Mana lebih baik kuantiti atau kualiti tidur

Tidak mendapat tidur yang berkualiti tinggi

Tidur yang cukup adalah penting untuk kesihatan keseluruhan. Malangnya, ramai di antara kita tidak cukup, yang boleh menyebabkan keletihan.

Semasa tidur, badan melakukan beberapa proses kritikal, termasuk membebaskan hormon pertumbuhan yang penting dan membaiki dan menjana semula sel. Itulah sebabnya kebanyakan orang bangun dengan rasa segar, alert dan bertenaga selepas tidur berkualiti baik semalam.

Yang penting, tidur haruslah nyenyak dan tidak terganggu untuk membolehkan otak anda melalui tiga peringkat tidur pergerakan mata tidak pantas (non-rapid eye movement NREM) dan satu peringkat tidur pergerakan mata pantas (rapid eye movement REM) peringkat di mana anda bermimpi.

Nota:

Gangguan tingkah laku tidur pergerakan mata pantas (REM) ialah gangguan tidur di mana anda secara fizikal melakonkan mimpi yang jelas, selalunya tidak menyenangkan dengan bunyi vokal dan pergerakan lengan dan kaki secara tiba-tiba, selalunya ganas semasa tidur REM — kadangkala dipanggil tingkah laku bermimpi.

Gangguan rangsangan tidur pergerakan mata tidak pantas (NREM) melibatkan episod berulang dari kebangkitan yang tidak lengkap daripada tidur, selalunya berjalan sambil tidur atau ketakutan malam (juga dikenali sebagai ketakutan tidur), tetapi kadangkala tingkah laku yang lebih kompleks.

Walaupun masa tidur terpulang kepada individu, American Academy of Sleep Medicine dan Sleep Research Society mengesyorkan agar orang dewasa mendapat sekurang-kurangnya 7 jam tidur setiap malam untuk kesihatan optimum.

Walaupun anda mungkin tahu kepentingan mendapat tidur yang cukup, terus tertidur dan tidur lena boleh menjadi satu perjuangan yang agar sukar kalau tidak boleh tidur.

Insomnia adalah istilah untuk sebarang keadaan yang menyebabkan kesukaran untuk merasa hendak tidur atau terus tertidur. Ia boleh disebabkan oleh beberapa faktor, termasuk menopaus, keadaan perubatan, tekanan psikologi, persekitaran tidur yang kurang baik dan rangsangan mental yang berlebihan.

Insomnia sangat biasa. Malah, satu ulasan menyatakan bahawa sehingga 40% orang dewasa di Amerika Syarikat mengalami insomnia pada satu ketika dalam tahun tertentu.

Jika mengalami insomnia, rawatan seperti suplemen organik, ubat-ubatan dan pengurusan keadaan perubatan boleh membantu. Jumpa doktor untuk mendapatkan rawatan yang sewajarnya.

RINGKASAN

Tidur yang tidak mencukupi atau tidak berkualiti adalah punca biasa keletihan. Tekanan, keadaan perubatan dan persekitaran tidur yang buruk boleh menjejaskan tidur secara negatif dan mencetuskan insomnia. Jika mengalami insomnia, dapatkan nasihat doktor.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *